door

Nieuwe opstelling Spoorwegmuseum: bijzonder stukje treingeschiedenis

Foto 1. De SS13, de oudste bewaarde stoomlocomotief van Nederland (1864). Ook wel bekend als 'De Bril'. Foto: Spoorwegmuseum.

Maak een treinreis door de tijd

archief oud artikel 6 juli 2016 Toerisme Utrecht, Utrecht Van rammelende houten rijtuigen tot de bekende gele dubbeldekker. Het Spoorwegmuseum laat met de nieuwe vaste opstelling Treinen door de tijd een stukje treingeschiedenis zien. Bekijk vanaf vrijdag 8 juli de Nederlandse trein door de jaren heen en ga zelf aan de slag als conducteur.

Historische make-over

Het Spoorwegmuseum heeft een behoorlijke metamorfose ondergaan. In de museumhal waren eerst wisselende tentoonstellingen te zien, nu is er een nieuwe en vaste opstelling. Treinen door de tijd laat 175 jaar van personenvervoer in Nederland zien. Bekijk iconische treinen, die allemaal op hun eigen manier iets voor de Nederlandse treingeschiedenis hebben betekend. Zoals de SS13 - de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief - en de beroemde 'Hondekop' uit de jaren vijftig. Bekijk houten rijtuigen uit 1874 en 1910 - vrouwen moesten toen nog apart zitten, buitenshuis een hoedje dragen en ze mochten niet in hun eentje reizen. Stel je voor dat ze zouden worden aangesproken door een voor hen onbekende heer. Foei!

Elke trein een eigen stijl

Achter elke trein schuilt natuurlijk een verhaal en weetjes. Wist je dat de 'Hondekop' zo wordt genoemd omdat het lijkt alsof de trein de neus en hangende oogjes van een trouwe hond heeft? Elke trein kent zijn eigen tijdperk en ook zijn eigen presentatie. Zo reis je per trein door de rijke geschiedenis van het Nederlandse personenvervoer. Bekijk bijvoorbeeld oude beeld- en geluidsfragmenten van reizigers uit vervlogen tijden. Allemaal netjes aangekleed om een tochtje te wagen. Sommige filmpjes zijn te zien in een toverlantaarn, andere als stomme film. In de historische stoomlocomotief SS13 kunnen gasten zelf in de bok staan - dat is treinjargon voor de cabine van de machinist van een stoomlocomotief. Achter SS13 speelt op grote schermen een film van een treinrit van vroeger. Alsof je de trein echt zelf bestuurt! Zo komt de trein van toen een beetje tot leven in het nu.

Allemaal instappen!

Behalve oude treinen bekijken en naar geschiedenisverhalen luisteren, mogen bezoekers ook zelf aan de slag. De Hondekop en de inmiddels alom bekende dubbeldekker - oorspronkelijk uit de jaren tachtig - zijn open voor publiek. De andere treinen zijn alleen toegankelijk onder begeleiding van een EduTRAINer, de rondleiders in het Spoorwegmuseum. Door interactieve spelletjes leren bezoekers nog meer over de treinen. Bedien zelf een stoomlocomotief, maak met een kaartjesautomaat een historische ansichtkaart met een foto van jezelf en roep als volleerd conducteur reisinformatie om in de dubbeldekker!

De treinen die vanaf vrijdag 8 juli te zien zijn:
  • SS13 - De oudste bewaarde stoomlocomotief van Nederland (1864). Bijnaam: 'De Bril', dankzij de brilplaat met twee ronde ramen;
  • Koekblik (SS C 218) - Het oudst bewaarde personenrijtuig van Nederland met vijf coupés, waarvan één vrouwencoupé (1874);
  • ZHESM - De eerste elektrische trein van Nederland (1908);
  • Latjesrijtuig (SSC 723) - Rijtuig uit 1910 met teakhouten latjes en met aparte zitruimte voor vrouwen;
  • NS3737 - De meest succesvolle stoomlocomotief van Nederland. Bijnaam: 'Jumbo';
  • Blauwe Roemeen - Trein met rijtuig vol gedekte tafels, zoals ze in de jaren vijftig en zestig nog deden;
  • Locomotief 1200-serie - Locomotief gemaakt met hulp van de Amerikanen;
  • Blauwe Engel - Uit 1954, rijdt het meest op regionale lijnen in Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland en Limburg;
  • Hondekop - Uit de jaren vijftig, heet eigenlijk Mat' 54. Jarenlang beeldbepalend geweest in Nederland;
  • Dubbeldekker (DDM-1) - In 1985 verscheen de eerste dubbeldekker van de NS. Het ontwerp qua design en interieur was destijds uniek.
Foto 2. Links: voorkant van de Hondekop. Rechts: vrouwencoupé in latjesrijtuig (1910). Foto: Spoorwegmuseum.
Foto 3. De NS3737, de meest succesvolle stoomlocomotief van Nederland. Hij heeft ongeveer drie miljoen kilometer afgelegd. Foto: Spoorwegmuseum.

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2023-09-11 16:31:59 · Gepubliceerd: 6 juli 2016 - 6109