Met de Oculus Rift op je hoofd naar de virtuele wereld
archief oud artikel 7 juli 2016 Trends Utrecht, Utrecht Virtual reality zie je overal opduiken; zelfs in de supermarkt! Maar de beleving met een echte virtual reality-bril, de Oculus Rift, is behoorlijk intens. In de nieuwe VR Room in Utrecht krijgt iedereen de kans dit peperdure speeltje uit te proberen. En dat is een hele ervaring!
Bij binnenkomst ben je nog niet klaar voor ontmoeting met de Oculus Rift. In de zogenaamde introductiekamer van The VR Room krijgt iedereen een simpele bril op en stapt in een virtuele achtbaan, de ruimte in of duikt onder water. Professionele begeleiders vertellen wat je kunt verwachten in de volgende virtuele wereld. Dan is het tijd om de Oculus Rift op te zetten, die veel meer kan dan een 'simpele' vr-bril. "Je kunt in een ruimte van drie bij drie meter lopen", legt oprichter Wouter van den Bijgaart uit. "Andere brillen laten je gewoon een video zien waar je in rond kunt kijken. Maar de Oculus Rift laat je in de ruimte bewegen en detecteert waar je bent in de kamer. En dat wordt vertaald in de virtuele wereld, dus je kan inzoomen door naar voren te gaan, je kunt alle kanten op kijken en 'interacten' met de omgeving. Het registreren van de handen wordt gedaan door dat kleine apparaatje midden op de bril - zie foto. Dit is de Leap Motion. Kortgezegd maakt de combinatie van deze twee technologieën dat je je handen als controller (leap motion) kunt gebruiken in een ruimte waar je rond kan lopen (Oculus Rift)."
Extra power
Een Oculus Rift schaf je vanwege de prijs als particulier niet zo snel aan, daarom bedacht oprichter Wouter van den Bijgaart het concept van The VR Room. "Mensen vinden het interactieve heel erg leuk. Je hebt alleen een bril op en dat merk je bijna niet. Je bent echt in een andere wereld, dat is zo bizar. Het voelt alsof je een extra power hebt." De ervaring is zo levensecht dat het soms té spannend is. "We hebben horrorspellen, die ik letterlijk niet durf te spelen", bekent Wouter. Iedereen mag de virtuele wereld in, alleen wordt er voor kinderen onder de veertien jaar toestemming gevraagd aan de ouders. Voor kinderen tot en met dertien jaar zou het volgens onderzoek schadelijk zijn voor de hersenen. "Maar dat geldt voor intensief gebruik", vertelt Wouter. "Het is hetzelfde als met tablets, het is beter om die niet meer dan twee uur per dag te gebruiken." De ervaring is leuk voor iedereen, omdat er zoveel verschillende dingen te doen zijn. Van rustige simulatievideo's tot met je eigen handen een 3D-canvas tekenen en (inter)actieve games.
Misselijkmakende ervaring
Urenlang doorbrengen in een virtuele wereld is geen goed idee. Omdat je hersenen iets anders registreren, dan je lichaam, kun je daar na verloop van tijd misselijk van worden. Daarvoor zijn in The VR Room begeleiders aanwezig. Bij heel intensieve spellen, zoals Windlands - zie video - zit je op een draaistoel. En bij andere spellen, waar je wel mag staan, zit je vastgeklikt aan een touw. Daaraan voel je of je de muur van de ruimte hebt bereikt. De Full Experience in The VR Room duurt 75 minuten, langer dan dat is niet aan te raden. "Je raakt helemaal van het padje af", vertelt Wouter. "Een kwartier is ook al heel veel, één van de meest intensieve spellen heeft zelfs een ingebouwde timer. De programmeurs hebben vooraf al bedacht dat vijftien minuten lang genoeg is voor die game."
Foto 2. Bij sommige spellen in The VR Room moet je echt blijven zitten. Foto: Facebookpagina The VR RoomNieuws - Laatst gewijzigd: 2016-07-11 16:15:27 · Gepubliceerd: 7 juli 2016 - 1684