door

Succes met kunst

archief oud artikel 25 juli 2005 Amsterdam, Noord-Holland Tot en met zondag 21 augustus 2005 is in de Beurs van Berlage in Amsterdam de tentoonstelling ´The foreign affairs of Dutch design` te zien. De Engelstalige expositie toont ruim 90 succesvolle ontwerpen die de laatste jaren zijn gemaakt door Nederlandse vormgevers voor internationale markten en buitenlandse opdrachtgevers. Het laat het internationale succes van de moderne Nederlandse grafische vormgeving, mode, productvormgeving, interieur- en meubelontwerp zien.

Nederlandse vormgeving verlegt grenzen en verandert bestaande begrippen in nieuwe concepten. Nederlandse vormgeving is namelijk opgebouwd uit vaste ideeën, een bijzonder gebruik van materialen en de toepassing van nieuwe technieken. Door deze combinatie van factoren zijn er spectaculaire resultaten behaald, zowel economisch als artistiek. De tentoonstelling `The foreign affairs of Dutch design´ laat zien dat Nederlands design niet alleen een culturele waarde heeft maar ook bijdraagt aan de kwaliteit en de van ondernemingen en andere organisaties. Van postzegels tot lingerie; Nederlandse vormgevers zijn er succesvol mee over de hele wereld.

Verscheidenheid

Van Bureau Mijksenaar is de bewegwijzering voor internationale vliegvelden te zien, van Dick Bruna worden de ontwerpen voor postzegels in opdracht van de Japanse post getoond. Studio Dumbar toont het logo voor de Olympische Spelen in Beijing en van Max Barenbrug & Eduard Zanen is de kinderwagen Bugaboo te zien die mede door de tv-serie `Sex in the City´ een internationale hit is geworden. Bekende namen als KesselsKramer, Marcel Wanders, Alexander van Slobbe en Hella Jongerius tonen voorbeelden van succes in reclame, industrieel ontwerpen, mode en ruimtelijk ontwerp.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 25 juli 2005 - 1530