door

Lekker griezelen met Jeroen Bosch

Foto 1. Peccator (zondaar/consument). Gurt Swanenberg. 2014, olieverf op mensenschedel, 20 x 20 x 12 cm, particuliere collectie.

Brabant is nog steeds in de ban van Bosch

archief oud artikel 29 oktober 2016 Toerisme Den Bosch, Noord-Brabant Taferelen die zo gek en luguber zijn dat je er ongemakkelijk van wordt. Zo zou je de werken van Jeroen Bosch kunnen omschrijven. Fascinerend en een beetje verontrustend tegelijk. Zijn rijke fantasie inspireerde vier generaties kunstenaars. In de tentoonstelling In de ban van Bosch: Pieter Breugel, Thé Tjong-Khing, Jan Fabre en Gurt Swanenberg in het Noordbrabants Museum zie je een ode aan Bosch. Met een beetje van toen en beetje van nu, maar allemaal een beetje griezelig.

Luguber met een boodschap

Slangen op sterk water, een skelet vol merklogo's: er zit een boodschap achter, maar op het eerste gezicht is het nogal macaber. De tentoonstelling In de ban van Bosch zit vol unheimische kunstwerken, die sterk zijn beïnvloed door Jheronimus Bosch. Speciaal in deze expositie zijn de zeldzame prenten van Pieter Bruegel - ook wel de 'tweede Bosch' - van de zeven hoofdzonden en hoofddeugden uit 1558. Zijn prenten zitten vol monsters en rare wezens, net als in de werken van Bosch. Een mooie tegenhanger is de moderne interpretatie van de zeven hoofdzonden door Gurt Swanenberg, waar het doodshoofd bedrukt met commerciële logo's een voorbeeld van is. De tentoonstelling is vanaf 29 oktober 2016 tot en met 29 januari 2017 te zien in het Noordbrabants Museum.

Volgens Jeroen is niets eng

Ter ere van de vijfhonderdste sterfdag van Jeroen Bosch in 2016 maakte illustrator Thé Tjong-Khing tekeningen voor het kinderboek 'Bosch. Het vreemde verhaal van Jeroen, zijn pet, zijn rugzak en de bal…'. Deze tekeningen zijn ook in de tentoonstelling te zien. Het leuke aan dit boek is dat de hoofdpersoon - Jeroen - juist laat zien dat je nergens bang voor hoeft te zijn. Niets is hem te eng en hij heeft overal een antwoord op. In de tentoonstelling zie je de originele tekeningen en een aantal van de eerste schetsen. Een speciale aanwinst voor de tentoonstelling is 'De Olifant': één van de vijf Brusselse wandtapijten die in 1530-1540 zijn gemaakt naar schilderijen van Bosch. Helaas is 'De Olifant' in de verstreken tijd verloren gegaan - hoe of wanneer is een mysterie. Belgische kunstenaar Jan Fabre maakte in opdracht van het Noordbrabants Museum een eigentijdse versie van het verloren wandtapijt, als eerbetoon aan Bosch. De nieuwe versie wordt voor het eerst in In de ban van Bosch getoond.

Aanrader voor de donkere dagen voor kerst: tot en met 11 december zie je de lichtshow Bosch by night op De Markt in Den Bosch.
Foto 2. Installatie van het wandtapijt De Strijdolifant (naar Bosch). Jan Fabre. 2016, diverse garens, 300 cm x 377 cm, collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch, verworven met steun van de Vrienden van Het Noordbrabants Museum. Foto: Marc Bolsius.
Foto 3. Luxuria of de Wellust. Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel de Oude. 1558, gravure, 23 x 30 cm, collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. Foto: Peter Cox.
Foto 4. Invidia (Apotheek). Gurt Swanenberg. 2016, Olieverf op drie glazen, cilindervormige potten met slangen op alcohol, H. 42 cm, Dia. 10 cm, H. 26 cm, Dia. 10 cm, H. 29 cm, Dia. 15 cm, Courtesy Contempo Galerie.

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2016-10-31 10:09:02 · Gepubliceerd: 29 oktober 2016 - 1303