Een interview met Jeroen Vreugdenhil van mannenensemble The Gents
archief oud artikel 27 november 2017 Cultuur Ede, Gelderland The Gents. Achter die simpele maar stijlvolle naam gaat één van de beste mannenensembles van Nederland schuil. De heren zijn geen professionals, maar streven niettemin naar het hoogst mogelijke: perfectie. Jeroen Vreugdenhil is een Gent van het eerste uur. Hij geniet al achttien jaar van het samen zingen. En van de vriendschap. "We hebben heel veel lol onderweg."
Altijd al zingen
Jeroen Vreugdenhil is musicoloog en werkt voor het label Brilliant Classics in Leeuwarden. Zingen doet hij zo ongeveer zijn hele leven al. "Ik groeide op in de cultuur van jongenskoren. Ik was lid van het Rotterdams Jongenskoor dat op een hoog niveau zong. We traden bijvoorbeeld op met het Koninklijk Concertgebouworkest en reisden ook naar het buitenland: Oostenrijk, Engeland, Duitsland. Ik kreeg zo de kans om al op jonge leeftijd op professionele zangpodia te staan."
Op een gegeven moment moest Jeroen een keuze maken: conservatorium of toch wat anders? "Ik realiseerde me dat je voor een carrière in de muziek heel veel talent en ook geluk nodig hebt en ik koos daarom voor een studie muziekwetenschappen. Maar ik ben altijd blijven zingen, in Amsterdam, Rotterdam, bij de Bachvereniging en bij het Roder Jongenskoor."
Professionele standaard
Vanuit het Roder Jongenskoor ontstond achttien jaar geleden The Gents. Jeroen, zelf een lage bas, was samen met Peter Dijkstra (tegenwoordig een gerenommeerd koordirigent) één van de oprichters. "Met het mannenclubje dat in het Roder Jongenskoor meezong, besloten we eigen concerten te gaan geven. Ons doel was om in vijf jaar tijd de grote podia te bereiken en cd's te maken. Binnen twee jaar stonden we al in het Concertgebouw met een eigen programma. Op een gegeven moment gaven we veertig, vijftig concerten per jaar. Dat liep enigszins uit de hand..."
De stap om een professioneel koor te worden was net te groot, vertelt Jeroen, maar The Gents heeft wel altijd een professionele standaard nagejaagd. "We willen het hoogst mogelijke bereiken. In één zin: we brengen koormuziek voor mannen, perfect uitgevoerd qua tekstgebruik en klank – organisch en getraind. Het bracht ons twee keer in Japan, waar ze wel houden van perfectie."
The Gents onderscheidt zich van reguliere mannenkoren door de inzet van countertenoren. "We hebben daardoor een heel ander boventoonpalet", zegt Jeroen. "Die klank en de zorgvuldige afwerking zijn unieke kenmerken van The Gents."
Jonge uitstraling
Toen The Gents begon, bestond het ensemble voor de helft uit twintig-minners (tieners die net hun stembreuk achter de rug hadden) en voor de helft uit twintig-plussers. Het gaf het ensemble een jonge uitstraling. De zangers van het eerste uur zijn inmiddels een stuk ouder geworden, maar er zit veel doorstroom in de groep, zodat de jonge uitstraling blijft. Jeroen: "Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe zangers bij gekomen, waaronder een paar studenten. Dat maakt het leuk: het ontwikkelt zich. Je ziet ook dat zangers uit de jongenskoren naar ons doorstromen." De meeste koorleden hebben zangles om aan hun techniek te werken of zingen in andere goede koren. Binnen het koor wordt ook aan stemcoaching gedaan, door dirigente Krista Audere, sinds 2015 chef van het ensemble, of door gastdirigenten.
Heel Russisch
The Gents heeft altijd een zeer breed repertoire gezongen. "Vroeger noemde ik het altijd 'van Bach tot BLØF'. We zingen puur klassiek repertoire, maar ook popmuziek. Daarbij zingen we alles wel op een klassieke manier. Een beetje zoals The King's Singers."
Voorheen benaderde The Gents ieder repertoire vanuit de stijl van de Engelse school, vertelt Jeroen, maar onder dirigente Krista Audere is daar verandering in gekomen. "Onder haar zijn we verschillend repertoire op verschillende manieren gaan benaderen. Zij zegt: Rachmaninov moet gewoon als Rachmaninov klinken. Ze heeft daarvoor bijvoorbeeld een paar lage stemmen erbij gehaald. Vroeger speelden de hoge stemmen de hoofdrol, nu hebben we meer fundament. Daardoor klinkt Rachmaninov heel Russisch."
Het komt goed van pas in de Edesche Concertzaal, waar Rachmaninov één van de componisten op het affiche is."Het programma borduurt voort op advent en we zingen ook kerstrepertoire. Maar je kunt het het beste omschrijven als een Ave Maria-programma", zegt Jeroen. "Het bevat veel 'Maria-repertoire'. Daar willen we in het voorjaar van 2018 ook een cd van maken."
Het concert wordt ingestudeerd door Krista Audere, maar zal geleid worden door oud-lid Arnaud van Gelder. Hoogtepunt wordt de wereldpremière van een nieuw werk van Daan Manneke, speciaal voor The Gents gecomponeerd.
Waarin schuilt voor Jeroen de grootste uitdaging tijdens de voorbereiding? "Voor mij is dat om met een relatief kleine groep – drie tot vier zangers per stem – zâ samen te zingen dat iets perfects ontstaat."
Interview - Laatst gewijzigd: 2017-11-23 11:52:26 · Gepubliceerd: 27 november 2017 - 193
Activiteiten Edesche Concertzaal
Binnen enkele weken te bezoeken
Barry Douglas - Schuberts Impromptu's en Liszts magistrale Sonate - Wereldpianisten
De Ierse pianist Barry Douglas werd op slag wereldberoemd door in 1986 als eerste niet-Rus sinds Van Cliburn het gezaghebbende Tsjaikovski Internationaal Concours in Moskou te winnen. Deze...
Bernd van den Bos (piano) - Klassiekers van Queen - Licht Klassiek
Toppianist Bernd van den Bos tovert Freddie Mercury's rockhits om tot pure pianomagie. Met zijn enorme talent brengt Bernd een show waarvan het hart sneller gaat kloppen. Niet alleen speelt hij...
Later dit jaar
Lisa Jacobs & The String Soloists - Brahms' Tweede Strijksextet - Kamermuziek
Heb je zin in een avond vol vurige en hartverwarmende kamermuziek? Dan is dit concert door Lisa Jacobs en haar ensemble The String Soloists een absolute aanrader! Ze spelen Brahms’ meeslepende...
Royal Wind Music - Meesterwerken van Sweelinck en Bach - Oude Muziek
Ervaar met blokfluitensemble The Royal Wind Music de tijdloze muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Als de 'Orpheus van Amsterdam' heeft Sweelinck de Nederlandse muziekgeschiedenis voor altijd...
Quirine Viersen (cello), Nikola Meeuwsen (piano) & The Trouts - Schuberts Forellenkwintet - Kamermuziek
Samen met pianist Nikola Meeuwsen vormt celliste Quirine Viersen, met een aantal jonge talentvolle musici als violiste Hawijch Elders en contrabassiste Sasha Witteveen het pianokwintet The Trouts....
Raoul Steffani (bariton) & Severin von Eckardstein (piano) - Schuberts Die Schöne Müllerin - Liedrecital
Grenzeloze hartstocht en onvervuld verlangen, het zijn de ingrediënten voor een van de ontroerendste liedcomposities ooit geschreven: Schuberts Die schöne Müllerin. Een jonge molenaar wordt...
Abdel Rahman El Bacha - Chopins Grande Valse Brillante, Etudes en Nocturnes - Wereldpianisten
Sensueel, maar ook bezield en vurig. Het zijn zomaar wat woorden die bij je bovenkomen, wanneer je naar het sublieme spel luistert van Abdel Rahman El Bacha. De Libanese meesterpianist speelt...
Lavinia Meijer (harp) & Alma Quartet - Debussy, Glass, Arnalds - City Artist
De Edesche Concertzaal en de internationaal gevierde harpist Lavinia Meijer horen bij elkaar. Al tien jaar is ze een graag geziene gast op ons concertpodium. Dit seizoen is Lavinia op voorspraak...
Passieconcert - Bach & Stölzels passie 'Jesu deine Passion' - Apollo Ensemble - Oude Muziek
De zelden uitgevoerde passie 'Jesu deine Passion' van Bachs tijdgenoot Gottfried Heinrich Stölzel is een ware ontdekking. Het Apollo Ensemble schotelt je met dit stuk zes diepzinnige cantates voor...
Caspar Vos (piano), Niek Baar (viool) & Ella van Poucke (cello) - Brahms, Sjostakovitsj, Martin - Artist in residence
Wat hebben Johannes Brahms, Dmitri Sjostakovitsj en Frank Martin met elkaar gemeen? Alledrie wekken ze oude volksmuziektradities in hun stukken tot leven. Pianist en artist in residence Caspar Vos,...
Paul Lewis - Mozart, Beethoven, Brahms - Wereldpianisten
Voor de pianomuziek van Beethoven moet je bij meesterpianist Paul Lewis zijn. Zijn interpretaties ontvangen lovende kritieken in de internationale pers. tijdens dit pianorecital belicht hij zowel...