Maak kennis met topviolist Rosanne Philippens
archief oud artikel 20 november 2017 Cultuur Ede, Gelderland Janine Jansen, Liza Ferschtman, Simone Lamsma. In dit rijtje Nederlandse topviolisten hoort inmiddels ook Rosanne Philippens meer dan thuis. Parallel aan haar (met hoogste onderscheidingen afgeronde) studies aan de conservatoria van Den Haag en Berlijn won ze het Nationaal Vioolconcours (2009) en het Internationale Violin Wettbewerb Freiburg (2014). Sindsdien viert ze muzikale triomfen op de grote internationale concertpodia.
De mens achter de musicus
"Dwars door de noten heen hoor je de persoonlijke stem van een jonge violiste met een dijk van een karakter", schreef de Volkskrant in 2016. Maak kennis met deze bijzondere violiste. De Edesche Concertzaal ging op zoek naar de mens achter de musicus Rosanne Philippens.
Mini-viool
In huize Philippens werd veel aan muziek gedaan. Rosanne valt direct met de deur in huis. "Mijn moeder is pianiste en mijn vader een grote liefhebber van klassieke muziek." Maar de grootste drijfveer om viool te gaan spelen was haar oudere zus, Julia Philippens. "Vanaf haar vierde kreeg ze vioolles en ik herinner me nog goed hoe onder de indruk ik was van die viool." Als vader Philippens tijdens een van zijn werkreizen een mini-viool uit Rusland meeneemt, is voor de jonge Rosanne het hek van de dam. "Ik sliep met die viool", bekent ze.
Kunst afkijken
Op driejarige leeftijd begon Rosanne met vioolspelen en is er sindsdien niet meer mee opgehouden. "Ik had het geluk dat ik altijd goede viooldocenten heb gehad", vertelt de violiste. Haar eerste lessen kreeg ze van Anneke Schildt aan de Amstelveense muziekschool. "Van haar heb ik het vioolspelen geleerd." Tegelijk keek Rosanne ook graag de kunst af van anderen die al verder waren dan zij. "Ik had grote bewondering voor de oudere kinderen die moeilijkere stukken speelden. Daar keek ik enorm tegenop. Zoals de dochter van Anneke; zij speelde vaak als laatste tijdens voorspeelavonden. Het waren vooral de gevorderde leerlingen die ervoor zorgden dat ik meer wilde met die viool."
Michael Jackson
Hoewel het vioolspelen Rosanne makkelijk afging, werd ze op de middelbare school muzikaal niet echt uitgedaagd. "Ik hield wel van muziek en werd er ook wel door geraakt, maar vriendinnen, feesten en jongens waren in die tijd belangrijker. Mijn cd'tjes met klassieke muziek heb ik zelfs verstopt", bekent ze. Thuis galmden top-40-hits uit haar speakers. "Samen met mijn zus Julia was ik groot fan van Queen, Whitney Houston en van Michael en Janet Jackson. Ook luisterden we veel naar jazz, zoals Ella Fitzgerald en Louis Armstrong." Toch bleef één klassiek stuk Rosanne in die tijd achtervolgen. "Ik was volkomen idolaat van Griegs Pianosonate, echt zo'n heftig romantisch stuk vol emotie. Blijkbaar was die liefde voor klassieke muziek er toch nog", vertelt ze met een knipoog. "En natuurlijk ben ik blijven vioolspelen."
Muziek als zuurstof
Belangrijk voor Rosanne's muzikale ontwikkeling waren de lessen van Coosje Wijzenbeek in de Jong Talentklas van het Koninklijk Conservatorium. "Ze gaf me steeds meer verantwoordelijkheid. Op een gegeven moment kreeg ik een stuk, het was Brahms' Tweede Vioolsonate, zonder vingerzettingen. Ik moest zelf maar verzinnen hoe ik het moest spelen. Natuurlijk werd ik daarmee in het diepe gegooid. Maar omdat ik zo intens met dat stuk aan het werk ging, kreeg ik het gevoel dat ik één werd met de schoonheid van de muziek; dat ik er zelf iets mee kon." Deze ervaring leerde Rosanne nog iets anders. "Het gaat mij niet meer alleen om de viool, het is vooral de muziek zelf die mij zuurstof geeft. Ik gun het iedereen om uit muziek troost of geluk te putten. We hebben allemaal zo onze periodes van eenzaamheid en angst, dat het leven een zoektocht is. Voor mij valt alles op zijn plek als ik kan spelen en luisteren!"
Durven en luisteren
Die muzikale schoonheid heeft overigens weinig te maken met alleen maar ‘mooispelerij'. "Mijn docenten Coosje Wijzenbeek en Vera Beths konden daar niet tegen. Vera wilde juist dat je in elk stuk een bepaalde rol of karakter aannam." Rosanne vervolgt: "Persoonlijke ontwikkeling heeft veel te maken hoe je speelt. Als je goed in je vel zit, is je techniek ook beter. Zuiver spelen is niet alleen een kwestie van toonladders, maar ook van durven en goed luisteren naar jezelf. Als je weet hoe je een bepaalde frase wilt spelen, haal je die hoge noot wel."
Troost
Angst of zenuwen is iets dat bij Rosanne nauwelijks een rol speelt tijdens het spelen. "Waarom zou ik? Het is geweldig om met fantastische musici samen te spelen, zoals met Julien Quentin bij jullie in de Edesche Concertzaal, voor publiek dat ervoor openstaat. Het heeft geen zin om een bepaalde druk te voelen. We hebben het over muziek, niet over economie of andere abstracte thema's. Het grote doel is om troost te brengen. Het gaat om die unieke ervaring; dat we in de concertzaal iets teweegbrengen, waardoor de mensen hun alledaagse besognes voor even vergeten of relativeren. Een moment van puur muzikaal genot."Bach en Stravinski
In de Edesche Concertzaal zal dat zeker gebeuren met prachtige vioolwerken van Bach en Stravinski. Een bijzondere combinatie, want Bachs vioolsonates klinken niet vaak op het concertpodium. "Julien Quentin en ik speelden ze in Berlijn. Dat beviel zo goed, dat we het sowieso nog een keer wilden doen." Het zijn stukken die prima aansluiten bij de muziek van de Russische componist Igor Stravinski. Rosanne vertelt: "In zowel de muziek van Bach als die van Stravinski kun je niet zwelgen. Het is hele duidelijke en heldere muziek. Maar ook al is ze niet romantisch, toch is het muziek die diep raakt. Het is een soort pure schoonheid, die niets anders dan zichzelf uitdrukt."
Julien Quentin
In Julien Quentin vindt Rosanne Philippens een toegewijde duopartner. "We kennen elkaar uit de tijd dat ik in Berlijn studeerde. Ik bereidde me voor op een auditie, maar mijn begeleider belde op het laatste moment af. Julien stelde voor om de auditie met hem voor te bereiden." En zo gebeurde het. "In Berlijn maakten we ons debuut als duo en sindsdien zijn we niet meer gestopt met samenspelen." Over wat haar zo aanspreekt in Juliens muzikale persoonlijkheid, vertelt Rosanne: "Behalve muzikaal is Julien ook een ongelooflijk intelligente pianist. Ik hoef me nooit zorgen te maken of hij me zal volgen als ik iets doe. Bovendien heeft hij een hele mooie klank."Bijzondere viool
Het zijn kwaliteiten die aan de Bösendorfer Imperial uitstekend tot hun recht komen. Bovendien kleurt dit instrument ook nog eens prachtig met de bijzondere viool die Rosanne meeneemt. Dat is een 'Barrere'-Stradivarius uit 1727 die de violiste in bruikleen heeft van het Elise Mathilde Fonds. "Janine Jansen heeft deze kostbare viool vijftien jaar lang bespeeld", vertelt Rosanne enthousiast. "Op voorspraak van Janine en Coosje Wijzenbeek is het instrument bij mij terecht gekomen. Ik ben er ontzettend blij mee. Er zit heel veel kleur op!"Interview - Laatst gewijzigd: 2020-09-17 11:03:45 · Gepubliceerd: 20 november 2017 - 322
Activiteiten Edesche Concertzaal
Binnen enkele weken te bezoeken
Caspar Vos - Chopin, Liszt, Mompou - Wereldpianisten
Caspar Vos, onze artist in residence, heeft een speciale band met Chopin en Liszt, twee componisten waar geen pianist omheen kan. Aan de vleugel deelt Caspar zijn liefde voor Chopins Eerste Ballade...
Kerstconcert - Italiaanse Kerst met Corelli, Tartini en Bach - Combattimento
Beleef het sprookjesachtige Italië in kerstsfeer! Barokensemble Combattimento neemt je van het besneeuwde Sint-Pietersplein mee naar de knus verwarmde paleizen van Rome en Bologna. Hier klonken de...
Kerstconcert - In dulci jubilo! Feestelijke Duitse barok - Apollo Ensemble
Met dit Kerstconcert door het Apollo Ensemble kan het Kerstfeest echt beginnen. Het kerstverhaal van het kindje Jezus in een kribbe, de engelen, de herders met de schapen en de drie koningen...
Later dit jaar
Barry Douglas - Schuberts Impromptu's en Liszts magistrale Sonate - Wereldpianisten
De Ierse pianist Barry Douglas werd op slag wereldberoemd door in 1986 als eerste niet-Rus het gezaghebbende Tsjaikovski Internationaal Concours in Moskou te winnen. Deze overwinning markeerde het...
Bernd van den Bos (piano) - Klassiekers van Queen - Licht Klassiek
Toppianist Bernd van den Bos tovert Freddie Mercury's rockhits om tot pure pianomagie. Met zijn enorme talent brengt Bernd een show waarvan het hart sneller gaat kloppen. Niet alleen speelt hij...
Lisa Jacobs & The String Soloists - Brahms en Schönbergs Verklärte Nacht - Kamermuziek
Een meeslepend verhaal zonder woorden, dat is in het kort Schönbergs meesterwerk Verklärte Nacht. Als uitgangspunt nam Schönberg een romantisch gedicht van Richard Dehmel over twee geliefden die...
Royal Wind Music - Meesterwerken van Sweelinck en Bach - Oude Muziek
Ervaar met blokfluitensemble The Royal Wind Music de tijdloze muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Als de 'Orpheus van Amsterdam' heeft Sweelinck de Nederlandse muziekgeschiedenis voor altijd...
Quirine Viersen (cello), Nikola Meeuwsen (piano) & The Trouts - Schuberts Forellenkwintet - Kamermuziek
Samen met pianist Nikola Meeuwsen vormt celliste Quirine Viersen, met een aantal jonge talentvolle musici als violiste Hawijch Elders en contrabassiste Sasha Witteveen het pianokwintet The Trouts....
Raoul Steffani (bariton) & Severin von Eckardstein (piano) - Schuberts Die Schöne Müllerin - Liedrecital
Grenzeloze hartstocht en onvervuld verlangen, het zijn de ingrediënten voor een van de ontroerendste liedcomposities ooit geschreven: Schuberts Die schöne Müllerin. Een jonge molenaar wordt...
Abdel Rahman El Bacha - Chopins Grande Valse Brillante, Etudes en Nocturnes - Wereldpianisten
Sensueel, maar ook bezield en vurig. Het zijn zomaar wat woorden die bij je bovenkomen, wanneer je naar het sublieme spel luistert van Abdel Rahman El Bacha. De Libanese meesterpianist speelt...
Lavinia Meijer (harp) & Alma Quartet - Debussy, Glass, Arnalds - City Artist
De Edesche Concertzaal en de internationaal gevierde harpist Lavinia Meijer horen bij elkaar. Al tien jaar is ze een graag geziene gast op ons concertpodium. Dit seizoen is Lavinia op voorspraak...
Passieconcert - Bach & Stölzels passie 'Jesu deine Passion' - Apollo Ensemble - Oude Muziek
De zelden uitgevoerde passie 'Jesu deine Passion' van Bachs tijdgenoot Gottfried Heinrich Stölzel is een ware ontdekking. Het Apollo Ensemble schotelt je met dit stuk zes diepzinnige cantates voor...
Caspar Vos (piano), Niek Baar (viool) & Ella van Poucke (cello) - Brahms, Sjostakovitsj, Martin - Artist in residence
Wat hebben Johannes Brahms, Dmitri Sjostakovitsj en Frank Martin met elkaar gemeen? Alledrie wekken ze oude volksmuziektradities in hun stukken tot leven. Pianist en artist in residence Caspar Vos,...
Paul Lewis - Mozart, Beethoven, Brahms - Wereldpianisten
Voor de pianomuziek van Beethoven moet je bij meesterpianist Paul Lewis zijn. Zijn interpretaties ontvangen lovende kritieken in de internationale pers. tijdens dit pianorecital belicht hij zowel...