Sint Laurenskerk in Alkmaar viert vijfhonderdjarig bestaan
archief oud artikel 29 mei 2018 Cultuur Alkmaar, Noord-Holland Begin zestiende eeuw schilderde meesterschilder Maarten van Heemskerck een drieluik over de heilige Laurens. Het drieluik kreeg een plaatsje in de Grote of Sint Laurenskerk in Alkmaar, maar werd tijdens de Reformatie verkocht en het kunstwerk belandde in Zweden. Nu, na meer dan 430 jaar, hangt het weer in de Laurenskerk.
Schilderij is enorm kwetsbaar
Twee delen van het drieluik zijn op 16 april weer opgehangen in de Grote of Sint Laurenskerk in Alkmaar. Dat gebeurde met de grootst mogelijke voorzichtigheid, want het schilderij is door de eeuwen heen kromgetrokken en uitgedroogd. Dit is ook meteen de reden waarom schilderij nummer drie niet te zien is in de kerk: deze is te kwetsbaar. Gelukkig is dat niet zo erg, want volgens conservator Christi Klinkert zagen kerkgangers in de zestiende eeuw ook vooral de twee zijpanelen. Het middelste paneel werd alleen bij de eucharistie en op hoogtijdagen geopend.
Bekijk hier hoe de terugplaatsing van het gigantische drieluik eruit zag:
Wie is de heilige Laurentius?
Op het gigantische schilderij is de heilige Laurentius van Rome te zien, waarnaar de kerk is vernoemd. Hij is een martelaar uit de derde eeuw in Rome en patroonheilige van de stad Alkmaar. Over zijn leven is weinig bekend, al weet men wel dat hij diaken was onder paus Sixtus II. Toen keizer Valerianus I hem gevangengenomen had en alle rijkdommen van de Kerk opeiste, deelde Laurentius deze snel uit aan de armen. Met een grote groep armen keerde hij terug naar zijn rechters en verklaarde: "Zie hier de schatten van de kerk". Uiteindelijk is besloten om hem te roosteren op een vuur. Volgens een legende zou hij toen hebben gezegd: "Ik ben al gaar, keer mij om en eet me op."
De gespierde mensen van Van Heemskerck
Maarten van Heemskerck was in zijn tijd, de renaissance, de belangrijkste schilder van altaarstukken. Het drieluik, waarop ook de foltering van de heilige Laurentius is afgebeeld, is het grootste drieluik dat ooit in Nederland is gemaakt. Op het drieluik is ieder persoon stevig gespierd afgebeeld en heeft iedereen expressieve uitdrukkingen. Zelfs de kinderen zien eruit alsof ze zojuist naar de sportschool zijn geweest. Waarschijnlijk schilderde Van Heemskerck op deze wijze omdat hij net terug was uit Rome, waar hij had gezien hoe Michelangelo het menselijk lichaam tekende. Volgens Klinkert moet het drieluik een ongelooflijke indruk hebben gemaakt op de zestiende-eeuwse kerkgangers.
Nieuws - Laatst gewijzigd: 2018-05-28 10:50:57 · Gepubliceerd: 29 mei 2018 - 853