Expo over verleiding, imitatie, fun en symboliek bij eten
archief oud artikel 24 juni 2018 Toerisme Den Bosch, Noord-Brabant Loopt het water uit je mond bij een reclame van McDonald's op televisie? Of zie je een oude verpakking en weet je meteen wat erin zit? Designers weten de mensheid als jarenlang te verleiden met mooie beelden en verhalen van eten. De tentoonstelling Food is Fictie in het Design Museum Den Bosch toont de rol van vormgeving in de voedselindustrie: van foodbloggers tot iconische verpakkingen.
Vervreemding en verzoening bij voedsel
Vroeger verbouwde je je eigen graan en zocht je bessen in het bos. Tegenwoordig hoef je slechts een blokje om om de dichtstbijzijnde supermarkt te vinden en weten kinderen soms niet eens meer dat melk van de koe komt. De eerste kleinschalige conservenfabriekjes in de negentiende eeuw zijn uitgegroeid tot de multinationals van nu. Hierdoor is de consument van vandaag vervreemd van zijn eten. Waar ons voedsel vandaan komt, weten we eigenlijk niet precies. Tegelijkertijd eisen we producten die authentiek, gezond en duurzaam zijn. Van deze kloof maken vormgevers maar wat graag gebruik.
De fata morgana's van voedel
Met aantrekkelijke beelden en enthousiaste verhalen brengen zij consument en herkomst van voedsel weer samen. Zij creëren nostalgische verpakkingen of juist vernieuwende droombeelden en vertellen de consument precies wat deze wil horen. Oude reclamefilmpjes, iconische verpakkingen van bijvoorbeeld Coca-Cola en Droste, exotische producten, streekproducten en culinaire science fiction in Star Trek nemen je mee naar de wereld van ontwerpers. Je ziet hoe belangrijk de presentatie van voedsel is, inclusief de verhalen die daarbij horen. Verrukkelijke beelden verleiden je om iets lekker te vinden. In de tentoonstelling Food is Fictie ontdek je dit door historische en hedendaagse producten, fotografie en filmfragmenten.
Vier thema's
De tentoonstelling neemt je mee naar de wereld van voedsel aan de hand van vier thema's:
- Verleiding: Van de eerste houterige reclamefilmpjes tot gelikte marketingcampagnes. Zie hoe goed voedsel en verleiding samengaan;
- Imitatie: Namaakvoedsel is vaak nog mooier dan echt voedsel. In Japan is het imiteren van voedsel en verbeteren naar het ideaal van de maker een heuse kunstvorm;
- Amusement: Een avondje uiteten is niet alleen lekker, maar vooral ook heel gezellig en een vorm van vermaak. Wat halen restaurants allemaal uit om voedsel en amusement onlosmakelijk met elkaar te verbinden?
- Symboliek: Hoe we omgaan met voedsel verraadt allerlei handelingen en beelden die verwijzen naar onverwachtse betekenissen, die je nog wel eens kunnen verrassen!
Goed om te weten:
- Wat?Tentoonstelling Food is Fictie;
- Waar? In het Design Museum in Den Bosch;
- Wanneer? De expositie opent op 30 juni en is te zien tot en met 28 oktober 2018;
- Hoe duur? Een toegangskaartje voor volwassenen kost € 7,- en is gratis voor iedereen tot achttien jaar.
Nieuws - Laatst gewijzigd: 2018-10-09 11:32:24 · Gepubliceerd: 24 juni 2018 - 2708
Activiteiten Design Museum Den Bosch
Nu te bezoeken
Design voor de planeet
Al eeuwenlang dromen ontwerpers, architecten en ingenieurs ervan om de wereld naar hun hand te zetten. Wat als we hele continenten konden bouwen, orkanen konden temmen of de straling van de zon...