Wereldberoemde pianist geeft dit jaar maar twee concerten in Nederland
archief oud artikel 24 oktober 2018 Cultuur Ede, Gelderland Waarin ben je als pianist uniek? Waarmee maak je verschil? Het zijn vragen die meesterpianist Denis Kozhukhin bezighouden, sinds hij in 2010 de befaamde Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel won. In de afgelopen jaren is zijn ster gerezen tot wereldformaat en speelt hij op alle grote concertpodia ter wereld. Toch is hij zich ervan bewust dat het succes van een groot concours beperkt houdbaar is. "Het echte leven begint pas erna", vertelt de pianist in een openhartig gesprek.
Net zoals je met autorijden pas na het examen een geroutineerd weggebruiker wordt, zo is het ook met een carrière als concertpianist, vindt Denis Kozhukhin. "Het proces om een echte pianist te worden kost tijd." Dat proces begon voor de inmiddels 32-jarige pianist al jong.
Vreemde ogen dwingen
Denis Kozhkukhin werd in 1986 in Nizjni Novgorod geboren en groeide op in een gezin van musici. Met een moeder als pianolerares en een vader als koordirigent en componist, was muziek altijd dichtbij. Van zijn moeder kreeg de jonge Denis korte tijd les. "Vreemde ogen dwingen en dus stuurde ze me na een paar maanden naar de Balakirev Muziekschool, waar ik les kreeg van Natalia Fish." In diezelfde periode bleef Denis, tot hij de baard in de keel kreeg, in het koor van zijn vader zingen. "Dat was een fantastische ervaring, die ik nog steeds met mij meedraag."
Schoonheid delen
Hoewel Denis het belang inziet van het meedoen aan concoursen, laten ze ook een andere kant van het 'muziekbedrijf' zien. "Ik heb er veel van geleerd, al ervoer ik het meedoen soms ook als bedreigend. In vergelijking met een concert heeft een concours iets onnatuurlijks. Tijdens een concert wil je vooral schoonheid delen met je publiek. Bij een concours gaat het voornamelijk om de beoordeling. Het lijkt soms op een race, maar niet altijd een even eerlijke race." Dat deelnemers er tijdens de eerste ronde uitvliegen, zegt volgens Kozhukhin weinig over hun muzikale kwaliteiten. "Veel goede jonge pianisten verdienen het om verder te komen, maar door hun zenuwen komen ze er niet doorheen."
Zenuwknoop
Voor Denis Kozhukhin was de Koningin Elisabethwedstrijd behalve een enerverende ervaring ook een belangrijke leerschool. "Wat het mij bracht is dat ik nu in korte tijd sneller nieuw repertoire kan instuderen. Ook was de Koningin Elisabethwedstrijd een goede training om mijn zenuwen onder controle te houden. Tijdens het concours was ik net een zenuwknoop. Vlak voor de finale kon ik het loslaten, blij dat het bijna voorbij was. In het concertleven kom je er snel achter hoe belangrijk die leerschool van een concours is." Een bepaalde methode of truc om zijn zenuwen in bedwang te houden, heeft Denis niet. "Iedereen is weer anders. Sviatoslav Richter bijvoorbeeld wilde niemand zien voorafgaand aan een recital. Ikzelf vind het juist prettig om nog even met orkestleden of het publiek te praten voordat je het podium opgaat. Een concert is vooral een gezamenlijke ervaring."
Kamermuziek
Die sociale component vindt Denis ook terug in het spelen van kamermuziek. "Het spelen van solorecitals is een vrij eenzaam bestaan", bekent de pianist. "Kamermuziek spelen vind ik leuk, omdat je het samen doet. Het is een sociale manier van musiceren. Bovendien is het een mooie gelegenheid om mijn muzikale vrienden weer eens te ontmoeten", zegt Denis lachend. "Maar bovenal gaat het om de muziek zelf. Ik vind het heerlijk om kamermuziek te spelen en zou niet zonder kunnen." Een vast ensemble heeft Denis niet. "Dat zou naast mijn solocarrière ook niet kunnen. Er is veel variëteit met wie ik speel. Dat biedt ruimte voor creativiteit. Per project bekijken we wie het beste past bij de stukken die op het programma staan."
Prokofjevs 'oorlogssonate'
Denis Kozhukhin heeft sowieso een goede neus voor sterke programmakeuzes. Voor zijn debuutalbum koos hij de drie zogenoemde 'oorlogssonates' (de Zesde, Zevende en Achtste Pianosonate) van Prokofjev. In de Edesche Concertzaal speelt Denis Prokofjevs Achtste Pianosonate, die de componist aan het eind van de Tweede Wereldoorlog schreef. "Deze Achtste Pianosonate is wel de meest 'complete' van de drie." Volgens Denis kun je het beluisteren als de finale van een grote opera, waarin Prokofjev nog eens samenvat wat hij in de eerdere twee sonates heeft verklankt. "Ik zie het als een muzikaal monument over de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Daarmee kun je het stuk vergelijken met Sjostakovitsj' Zevende Symfonie. Het wrange is dat oorlog nog steeds doorgaat. Blijkbaar leren we niets van onze geschiedenis."
De vleugel laten zingen
In de Edesche Concertzaal verbindt Denis Kozhukhin deze sonate met een selectie uit Mendelssohns Lieder ohne Worte en Griegs Lyrische Stücke. Sfeervolle lied-achtige stukken, die weer andere vaardigheden van een pianist verlangen dan feilloze virtuositeit. "In deze zangerige stukken moet je als pianist kunnen ademen en articuleren. Het is niet alleen maar het spelen van een mooie melodie, het moet de suggestie wekken van de menselijke stem. In deze stukken ben je zanger en begeleider tegelijk." Op de vraag of Denis nog wel eens terugdenkt aan de tijd dat hij in het koor van zijn vader zong, antwoordt hij met een volmondig 'ja'. "Eigenlijk is het voor elke dirigent en instrumentalist van belang dat je weet wat zingen inhoudt!"
Jong publiek
Hoewel de werelden van Prokofjev en de grootmeesters van de romantiek mijlenver uiteen liggen, ziet Denis op een dieper niveau wel verbanden: "Muziek is altijd een weerspiegeling van de tijd waarin het werd gecomponeerd en gaat altijd over de grote levensthema's, zoals liefde, natuur en menselijkheid. Maar je moet oppassen dat je niet teveel lijnen bijeen wilt brengen. Contrasten werken erg goed in een recital-programma." Voor Denis staat de communicatie met het publiek voorop. Daarin heeft de pianist een vurige wens: "Ik hoop dat er veel jonge mensen in de zaal zullen zitten. Zij zijn tenslotte het publiek van morgen!"Interview - Laatst gewijzigd: 2018-10-30 14:14:04 · Gepubliceerd: 24 oktober 2018 - 445
Activiteiten Edesche Concertzaal
Binnen enkele weken te bezoeken
Barry Douglas - Schuberts Impromptu's en Liszts magistrale Sonate - Wereldpianisten
De Ierse pianist Barry Douglas werd op slag wereldberoemd door in 1986 als eerste niet-Rus sinds Van Cliburn het gezaghebbende Tsjaikovski Internationaal Concours in Moskou te winnen. Deze...
Bernd van den Bos (piano) - Klassiekers van Queen - Licht Klassiek
Toppianist Bernd van den Bos tovert Freddie Mercury's rockhits om tot pure pianomagie. Met zijn enorme talent brengt Bernd een show waarvan het hart sneller gaat kloppen. Niet alleen speelt hij...
Later dit jaar
Lisa Jacobs & The String Soloists - Brahms' Tweede Strijksextet - Kamermuziek
Heb je zin in een avond vol vurige en hartverwarmende kamermuziek? Dan is dit concert door Lisa Jacobs en haar ensemble The String Soloists een absolute aanrader! Ze spelen Brahms’ meeslepende...
Royal Wind Music - Meesterwerken van Sweelinck en Bach - Oude Muziek
Ervaar met blokfluitensemble The Royal Wind Music de tijdloze muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Als de 'Orpheus van Amsterdam' heeft Sweelinck de Nederlandse muziekgeschiedenis voor altijd...
Quirine Viersen (cello), Nikola Meeuwsen (piano) & The Trouts - Schuberts Forellenkwintet - Kamermuziek
Samen met pianist Nikola Meeuwsen vormt celliste Quirine Viersen, met een aantal jonge talentvolle musici als violiste Hawijch Elders en contrabassiste Sasha Witteveen het pianokwintet The Trouts....
Raoul Steffani (bariton) & Severin von Eckardstein (piano) - Schuberts Die Schöne Müllerin - Liedrecital
Grenzeloze hartstocht en onvervuld verlangen, het zijn de ingrediënten voor een van de ontroerendste liedcomposities ooit geschreven: Schuberts Die schöne Müllerin. Een jonge molenaar wordt...
Abdel Rahman El Bacha - Chopins Grande Valse Brillante, Etudes en Nocturnes - Wereldpianisten
Sensueel, maar ook bezield en vurig. Het zijn zomaar wat woorden die bij je bovenkomen, wanneer je naar het sublieme spel luistert van Abdel Rahman El Bacha. De Libanese meesterpianist speelt...
Lavinia Meijer (harp) & Alma Quartet - Debussy, Glass, Arnalds - City Artist
De Edesche Concertzaal en de internationaal gevierde harpist Lavinia Meijer horen bij elkaar. Al tien jaar is ze een graag geziene gast op ons concertpodium. Dit seizoen is Lavinia op voorspraak...
Passieconcert - Bach & Stölzels passie 'Jesu deine Passion' - Apollo Ensemble - Oude Muziek
De zelden uitgevoerde passie 'Jesu deine Passion' van Bachs tijdgenoot Gottfried Heinrich Stölzel is een ware ontdekking. Het Apollo Ensemble schotelt je met dit stuk zes diepzinnige cantates voor...
Caspar Vos (piano), Niek Baar (viool) & Ella van Poucke (cello) - Brahms, Sjostakovitsj, Martin - Artist in residence
Wat hebben Johannes Brahms, Dmitri Sjostakovitsj en Frank Martin met elkaar gemeen? Alledrie wekken ze oude volksmuziektradities in hun stukken tot leven. Pianist en artist in residence Caspar Vos,...
Paul Lewis - Mozart, Beethoven, Brahms - Wereldpianisten
Voor de pianomuziek van Beethoven moet je bij meesterpianist Paul Lewis zijn. Zijn interpretaties ontvangen lovende kritieken in de internationale pers. tijdens dit pianorecital belicht hij zowel...