door

Zo breng je een nieuw uitje aan de man

Foto 1. Vlieg over Nederland met de unieke Flight Experience van THIS IS HOLLAND. Foto: THIS IS HOLLAND.

Hoe breng je een nieuw uitje aan de man? Bekijk onze online marketing tips

17 november 2018 bijgewerkt: 4 september 2023 Zakelijk Jouw nieuwe attractie, nieuwe tentoonstelling, nieuwe uitstapje is uniek. Eigenlijk moet iedereen het meemaken om te beseffen hoe bijzonder het is. Maar hoe zorg je ervoor dat je onder de aandacht van het publiek komt? Welke online tools kun je benutten om naamsbekendheid op te bouwen? DagjeWegWijs helpt je op weg met dit succesverhaal uit de praktijk. Lees hoe THIS IS HOLLAND zichzelf succesvol op de kaart heeft gezet.

Online marketing: THIS IS HOLLAND

Binnen no-time heeft THIS IS HOLLAND een hoop (zelfs internationale) aandacht gekregen. The Flight Experience is de enige 5D-attractie in Europa en daarmee een unieke aanwinst voor ons land. USP: check. Vernieuwend, historisch en cultureel: een mooie combi voor alle leeftijden, dagjesmensen en toeristen. Doelgroep: check. Hoe hebben zij ervoor gezorgd dat THIS IS HOLLAND bekend is geworden? Online marketing heeft ze geholpen hun doel te bereiken. Linde Kraaijvanger, marketing specialist THIS IS HOLLAND: "Onze strategie was voornamelijk om naamsbekendheid te creëren in Amsterdam en Noord-Holland en om daarna als een olievlek te verspreiden en landelijk te gaan."

"Artikelen en uitstapjes zijn objectief door de redactie van DagjeWeg.NL geschreven, waardoor het meer nieuwswaarde brengt."

Naamsbekendheid als hoofddoel

Al maanden voor THIS IS HOLLAND opende stond de website klaar en waren lokale en landelijke media op de hoogte gebracht via persberichten. Lokale kranten en online platforms begonnen weken vooraf met aftellen en berichtten enthousiast over de nieuwe attractie. Het doel van THIS IS HOLLAND was voornamelijk naamsbekendheid. Voor lokale bekendheid werden abri campagnes ingezet in Amsterdam en Rotterdam. Voor landelijke bekendheid werd online promotie op DagjeWeg.NL, de Flying Blue Store van KLM en bij de NS en ANWB ingezet. Volgens Kraaijvanger heeft DagjeWeg.NL een grote rol gespeeld in de brand awareness. "Wij zien DagjeWeg.NL echt als hét platform voor dagjes uit. Het fijne van DagjeWeg.NL is dat je er naamsbekendheid creëert én tickets kunt verkopen. En dat je in meivakanties en kerstvakanties nog meer naamsbekendheid kunt krijgen door dan bijvoorbeeld UITgelicht posities in te kopen. Dan denken bezoekers 'Het is bijna vakantie, we moeten naar THIS IS HOLLAND!'"

THIS IS HOLLAND: "DagjeWeg.NL is totaalpakket"

Uit interne cijfers blijkt dat bezoekers van THIS IS HOLLAND zich door DagjeWeg.NL hebben laten inspireren voor ze tickets kochten. Sommigen klikten direct vanaf DagjeWeg.NL door voor een aankoop. Anderen zagen THIS IS HOLLAND op DagjeWeg.NL staan en kwamen later weer terug om alsnog de website van THIS IS HOLLAND te bezoeken om tickets te kopen. Zo hebben duizenden mensen in zo'n zeven maanden tijd van alles gelezen en voorbij zien komen over de nieuwe attractie. In de vorm van ingekochte advertenties, maar ook unieke content door de redactie. Dit maakt DagjeWeg.NL anders dan andere partijen, vindt Kraaijvanger: "Natuurlijk maken we reclame met UITgelicht posities en dat soort dingen, maar de artikelen en uitstapjes zijn objectief door de redactie van DagjeWeg.NL geschreven, waardoor het meer nieuwswaarde brengt. DagjeWeg.NL is echt een totaalpakket: een combinatie van eigen input en een stukje redactioneel."

Hieronder nog wat tips op een rij om het beste uit je online marketing te halen.

Online marketing musts

  • Een goede website. Een website die uitstraalt waar je uitstapje voor staat, die responsive is, gebruiksvriendelijk en up-to-date.
  • Plaats unieke content op je website. Als je nog niet open bent geef je het publiek updates over de voortgang en als je al wel open bent houd je iedereen op de hoogte van leuke acties en ontwikkelingen. Ook vergroot unieke en relevante content je vindbaarheid en autoriteit binnen Google. Als je dan ook nog relevante zoekwoorden gebruikt in alle titels en pagina-omschrijvingen, zit je helemaal goed. Lees hier meer over hoe je een goede tekst schrijft.
  • Doe aan linkbuilding. Zorg dat mensen over je schrijven, naar je linken en zet linkjes naar hun content op je perspagina.
  • Verstuur regelmatig een nieuwsbrief. Klinkt misschien ouderwets, maar het werkt. Een mooie en snelle manier om je bereik te vergroten en je netwerk te onderhouden.
  • Investeer in online marketing. Hetzij op social media, hetzij via Adwords. Zorg dat mensen niet om je heen kunnen en dat je zo specifiek mogelijk je doelgroep bereikt.
  • Start een Doelgroepcampagne op DagjeWeg.NL of een XXL Campagne en adverteer op landelijk bereik of juist gericht op regio en/of doelgroep. Check in ieder geval of je al een vermelding hebt op DagjeWeg.NL en of die nog up-to-date is. De redactie helpt je graag verder.
Foto 2. Hoe benut je online tools optimaal om je naamsbekendheid te vergroten? Lees onze tips. Foto: Pexels.com.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2023-09-04 12:08:26 · Gepubliceerd: 17 november 2018 - 1465