12 visioenen in de Westerkerk Amsterdam
archief oud artikel 2 november 2020 Cultuur Amsterdam, Noord-Holland Stel je voor dat je wereld kon veranderen, hoe zou jouw nieuwe aarde er na Covid-19 dan uitzien? Het Bijbels Museum stelde die vraag aan verschillende kunstenaars. Zij lieten hun verbeelding de vrije loop, wat een inspirerende schat aan schilderijen, tekeningen, sculpturen en installaties opleverde. Uit het totaal van ruim 260 inzendingen koos het Bijbels Museum de twaalf sprekendste stukken onder de noemer Nieuwe Aarde: 12 visioenen. Van 31 oktober tot en met 11 december zie je deze kunstwerken in de Amsterdamse Westerkerk.
Van Bijbel tot Bløf
Het fascinerende aan de twaalf kunstwerken in de expo Neuwe Aarde is dat iedere kunstenaar op een andere manier met het idee 'nieuwe aarde' omgaat. De een bekijkt het vooral vanuit christelijk (en daarmee bijbels) perspectief. Een ander trekt het breder en haalt inspiratie uit nog oudere wereldreligies, Moeder Aarde of - dichter bij huis - een liedje van Bløf. Net zo verschillend als de uitgangspunten zijn de materialen waarmee de kunstenaars werken. We zetten alvast een paar blikvangers op een rijtje.v
Fascinerende kleuren, vormen en stoffen
Rieteke Hoogendoorn (1955) blijft het dichtst bij de oorspronkelijke tekst uit het bijbelboek Openbaring van Johannes. In haar quilt Mijn Visioen zie je het hemelse Jeruzalem zoals we dat laatste bijbelboek. Hier is het een grote gouden kubus met een fundament van edelstenen (symbool voor de eeuwige stad), omgeven door cirkels die verwijzen naar de eeuwigheid. Hoe eenvoudig het ontwerp ook is, je blijft kijken naar de kleuren, de vormen en de gebruikte stoffen.
Heimwee naar de plek waar je bent
Kun je heimwee hebben naar een plek die je nooit verlaten hebt? Die vraag stelt Zindzi Zwietering (1992) in haar collage Solastalgia. Wat je ziet zijn negen foto's uit het dagelijks leven in een stad. Maar door de toenemende klimaatverandering zal het leven er in toekomst volledig anders uit komen te zien. Vandaar de titel Solastalgia dat zoveel betekent als heimwee hebben naar een plek waar je nooit bent weggegaan, maar die onder je voeten voor altijd is veranderd.
Innig en intiem
Ontroerend is het schilderij 'New Life' van de Syrisch-Palestijns-Nederlandse schilder Oussama Diab (1977). Hij liet zich inspireren door oude iconen. De geschilderde moeder en kind in innige omhelzing doen je vast denken aan de klassieke Moeder-en-kind iconen uit de oosters-orthodoxe kerk. 'New Life' kun je zien als een universeel beeld van hoop, belofte en verwachting van de toekomst.
Wat kun je nog meer doen?
- Bezoek het Anne Frank Huis op een steenworp afstand van de Westerkerk.
- Ontdek meer over de Amsterdamse Westerkerk.
- Bezoek de expo #Blessed in het Krona Museum.
- Laatst gewijzigd: 2020-11-12 12:08:49 · Gepubliceerd: 2 november 2020 - 748