archief oud artikel 11 oktober 2005 Van 11 oktober tot en met 11 november 2005 verzorgen monniken van het Ganden Jangtse Klooster te Mundgod in India, lamadans voorstellingen op vijftien plaatsen in Nederland. Ook zullen zij in vijf Nederlandse steden een zandmandala vervaardigen.
De optredens maken deel uit van een grote tour door Europa, waarbij onder meer ook Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden worden aangedaan. Met de optredens wordt aandacht gevraagd voor diverse aspecten van de bedreigde Tibetaanse cultuur en voor de noodlijdende kloosters van Tibetaanse vluchtelingen in India.
Zandmandala en Lamadans
Een zandmandala is een symbolische weergave, van een zuivere wereld waarin iedereen gelukkig is en geen lijden ondergaat. Het is de omgeving die een Boeddha, een volledig verlicht wezen, ervaart. Het maken van een zandmandala is een enorm precisiewerk en gaat gepaard met Tibetaans Boeddhistische rituelen. De monniken van het Ganden Jangtse Klooster maken in Nederland zandmandala's van twee verschillende boeddhavormen: van Avalokiteshvara, de Boeddha van Mededogen (ook Chenrezig genoemd), en van de Medicijnboeddha. De monniken zullen drie tot vier dagen bezig zijn met het maken van een zandmandala. Klik hier voor meer over zandmandala's. Het lamadansen wordt in Tibet al eeuwen beoefend. In kleurrijke kostuums met indrukwekkende maskers bewegen monniken met een groot gevoel voor evenwicht over het podium, daarbij begeleidt door klanken van Tibetaanse instrumenten. Met iedere lamadans wordt een verhaal uitgebeeld, zoals bijvoorbeeld de strijd tussen goede en kwade krachten. Een optreden bestaat uit verschillende lamadansen. Eén lamadans duurt vijf tot vijftien minuten. In het programmaboekje dat de toeschouwers krijgen, wordt de betekenis van iedere dans toegelicht.
De monniken van het Ganden Jangtse Klooster zijn niet zomaar op tournee door Europa. Ze hebben twee belangrijke doelen. - Verdwijnende cultuur Ten eerste willen ze het Europese publiek graag laten kennismaken met de bijzondere aspecten van de Tibetaanse cultuur, die in hun land van herkomst - na de bezetting door China - meer en meer dreigen te verdwijnen. - Noodlijdende kloosters Ten tweede vestigen ze graag de aandacht op de noodlijdende kloosters van Tibetaanse vluchtelingen in India, waaronder hun eigen klooster. Het geld dat de monniken met de tour verdienen dragen ze af aan hun klooster. Daar gaan eveneens de donaties naartoe en ook de opbrengsten uit verkoop van de Tibetaanse artikelen die ze meebrengen. Deze Tibetaanse artikelen - zoals thangka's, mala's, maniwielen, vajra's, bellen en siervoorwerpen van zilver, hout en bamboe – worden rondom de optredens verkocht.
Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 11 oktober 2005 - 3213