Volop interactie en persoonlijke ervaringen voor de bezoeker
10 februari 2023 bijgewerkt: 27 november 2023 Cultuur Hilversum, Noord-Holland Media is altijd en overal. Daar kun je niet omheen als je het fonkelnieuwe Mediamuseum in Hilversum binnenstapt. Een eindeloze stroom van mediabeelden flitst door de Mediareactor en voor je het weet ben je er zelf onderdeel van. Zie welke invloed media hebben en ontdek door te doen welke invloed je zelf hebt. Maak een speelfilm, ga aan de slag als influencer en word zelf een nieuwsmaker in dit interactieve museum.
Persoonlijke ervaring
Na twee jaar van verbouwen is het compleet nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid klaar voor bezoekers. Hier wacht voor iedereen een persoonlijke ervaring in het land van de media! Een bezoek begint bij de Tune in, waar je binnen een paar minuten een eigen Mediaprofiel maakt met persoonlijke interesses en voorkeuren. Daarvoor moet je eerst de Mediamuseum-app downloaden. Deze app geeft tijdens het museumbezoek jouw persoonlijke resultaten weer, van bijvoorbeeld spelletjes die je speelt of de zelfgemaakte filmpjes. Hoe meer je doet, hoe rijker je Mediaprofiel. Zo gaat het ook in de echte media!
Foto 2. Binnen? Tune in! Hier maak je een eigen Mediaprofiel voor een persoonlijke ervaring in het land van de media. Foto: Jorrit LousbergVijf zones om te ontdekken
In ons dagelijks leven zijn media niet weg te denken. Van jong tot oud, we maken er allemaal gebruik van. We posten op Instagram of Snapchat, maken video's en sturen elkaar berichtjes. Eigenlijk zijn we allemaal mediamakers geworden. Maar hoe de media ons beïnvloeden en welke invloed je zelf hebt? Daar kom je achter in de vijf verschillende zones van het Mediamuseum. Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen: elke zone heeft een eigen invalshoek en daagt je uit om zelf aan de slag te gaan. En je bewust te worden van wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
Foto 3. Laat je verleiden in de zone Verkopen en zet zelf een succesvolle campagne op als influencer. Foto: Jorrit LousbergMagie van de media
Het Mediamuseum laat je enerzijds de magie van de media voelen, maar laat ook zien welke lagen erachter zitten. Ben jij goed in het herkennen van fake nieuws? En wat vind jij dat je echt niet online kunt delen? In de zone Informeren maak je zelf een nieuwsreportage en in Verkopen zet je een succesvolle campagne op als influencer. Voor wie dol is op series en films is de zone Vertellen een eye-opener. Je komt erachter dat veel verhalen dezelfde opbouw hebben en welke technieken mediamakers gebruiken om je eindeloos te laten bingen. En ook al zo verslavend: games! Maak er zelf eentje of speel samen op de interactieve gamevloer in de zone Spelen.
Foto 4. Race op volle toeren door oude en nieuwe racegames. Foto: Jorrit LousbergBlijf je verwonderen
Het Mediamuseum zit vol met audiovisuele fragmenten en bijzondere objecten om te bekijken. En ook na de vijf zones is je bezoek nog niet ten einde. Op de vijfde verdieping nemen bezoekers een kijkje in de toekomst, verteld door tech-bedrijven, ontwerpers, mediamakers en anderen. Hier kom je erachter hoe deepfake-techniek werkt en hoe je de media beleeft als je blind of slechtziend bent. Op de zevende verdieping liggen bijzondere dingen uit de collectie van Beeld & Geluid. Op dit moment zijn er kostuums van mediapersoonlijkheden uit de 20e en 21e eeuw te zien: van de blauwe catsuit van Jerney Kaagman tot de weergaloze Songfestival-jurk van Nikkie de Jager.
Foto 5. Kruip in het hoofd van filmmakers in de zone Vertellen. Foto: Jorrit LousbergMeer over het Mediamuseum
- Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid is vanaf 11 februari 2023 open voor publiek!
- Een ticket kost € 19,50 voor volwassenen en € 12,50 voor kinderen van acht tot en met zeventien jaar. Kinderen tot en met zeven jaar mogen gratis naar binnen!
- Let op: het Mediamuseum is vooral leuk voor kinderen die goed kunnen lezen, vanaf acht jaar ongeveer.
Gesponsorde bijdrage - Laatst gewijzigd: 2023-11-27 11:48:10 · Gepubliceerd: 10 februari 2023 - 2719