door

Veelzijdige beeldcultuur in China

archief oud artikel 16 juni 2006 Rotterdam, Zuid-Holland Hoewel in China op het gebied van media nog lang niet alles door de overheid getolereerd wordt, is toch dankzij internet een actieve digitale cultuur ontstaan. In de tentoonstelling 'Get It Louder' in het Nederlands Fotomuseum is te zien hoe vooral beeld een grote rol in de samenleving speelt in de Volksrepubliek.

City Pictorial

Voor het internet tijdperk, waren tijdschriften dé manier om te reageren op de hedendaagse cultuur. Nog steeds gebeurt dat in grote mate. 'Get it Louder' presenteert een aantal tijdschriften die op hun manier, opvallend of minder opvallend, reageren op de cultuur in China. City Pictorial beschrijft regelmatig het leven van jonge Chinezen. De special van voorjaar 2006 is 'Super80's', waar jongeren die geboren zijn in de jaren '80, iets vertellen over hun leven. Deze portretten worden in een diavoorstelling getoond op de tentoonstelling. Het tijdschrift Urban China toont zonder gene het straatleven van China.

Toodou

Het internet en televisie worden in China streng in de gaten gehouden. Naar schatting zijn er zo'n 30.000 bewakers die het internet in dienst van de overheid continu bewaken. Wel zijn er verschillende andere wegen die de jonge Chinezen langzamerhand ontdekken. Zo is er sinds april 2005 de site Toodou.com met 'vodcasting', een manier op internet om videofilmpjes direct te downloaden op de computer. Elke Chinees die met een camera of mobieltje met camerafunctie kan omgaan, mag de filmpjes op internet plaatsen. In het fotomuseum zijn verschillende van deze filmpjes te zien, die de Chinese televisie nooit zouden halen.

Straatbeeld

Als ik de tentoonstelling moet geloven, is er iets heel vreemds aan de hand met het straatbeeld in China. De overheid propageert openlijk op straat met leuzen als 'Houd het geboortecijfer laag, verbeter de kwaliteit van de bevolking', aansporing om vaker te douchen en herinnering aan de burgerplicht om in het leger te dienen. Aan de andere kant toont het fotomuseum foto's van grote reclamebillboards voor sieraden of reclames voor projectontwikkelaars. De meest aparte manier van reclame maken, zijn wel alle persoonlijke reclamestickers waarop mensen hun diensten aanbieden. Sommige muren in de grote steden als Shanghai, Beijing en Tsjoengking hangen er vol mee.

Shirtflag

Al lijkt mode niets met de beeldcultuur te maken te hebben, toch heeft curator Christien de Baan besloten ook dit bij de tentoonstelling te betrekken. Daarom hangen verschillende kledingstukken en accesoires van het merk Shirtflag van mede-curator en duizendpoot Ji Ji aan de muur. De prints verwijzen naar de Culturele Revolutie, die duurde van 1966 tot 1976. Met Shirtflag wil Ji Ji op een luchtige manier commentaar leveren op veranderende tijden en waarden.

Foto's:
1: Peng&Chen, "SUIT" project, 2005
2: City Pictorial, "Super80ies" special issue (cover), spring 2006
3: JiJi, Shirtflag collection, "Kiss" T-shirt [or "Disk" T-shirt]

Ondanks de kleine zaal waarin 'Get it Louder' wordt getoond, is de informatiedichtheid enorm. De tentoonstelling belicht de vele kanten van de beeldcultuur in China. Het schept een beeld van de grote invloed die de overheid nog steeds heeft op de Chinese samenleving. Vele Chinezen zijn nog lang niet zo vrij om te gaan en te staan als ikzelf dacht.

Recensie - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 16 juni 2006 - 1618