archief oud artikel 11 december 2006 Amsterdam, Noord-Holland Armoede, dan denken we aan honger in Afrika of daklozen in Azië. Maar als we de ogen openen is armoede dichter bij dan we denken. Mensen die van een bijstandsuitkering of AOW moeten leven. Of aangewezen zijn op de voedselbank omdat de supermarkt te duur is. Dat leven toont 'Schraal' in het Rijksmuseum in Amsterdam. Jaarlijks organiseert het museum in samenwerking met NRC Handelsblad een fototentoonstelling onder de naam Document Nederland. Tot 4 maart 2007 is het Rijksmuseum te gast in Huis Marseille met verborgen armoede, vastgelegd door fotograaf Geert van Kesteren.
Verborgen armoede
Schraal, leven met weinig, dat is de realiteit voor te veel mensen. In achterstandswijken van grote steden en economisch getroffen boeren op het platteland. Fotograaf Geert van Kesteren stelde zichzelf de vraag: 'Wie zijn de mensen onder het bestaansminimum en hoe leven zij?' Hij portretteerde voedselbanken, tiener- en bijstandsmoeders, kanslozen op de arbeidsmarkt, WAO-ers. De armste wijken in de Randstand en Noord- en Zuid-Nederland laten verborgen armoede zien in een van de rijkste landen ter wereld. 'Aan de buitenkant lijkt van armoede geen sprake, maar ik ben ze op de huid gekropen en dan in eens zie je het' zegt Geert van Kesteren in NRC Handelsblad.
Door de ogen van de jeugd
Parallel aan 'Schraal' fotografeerde een groep jongeren, van dertien tot zestien jaar, armoede zoals zij dat zien. Huis Marseille toont een selectie van hun foto’s. Zeven verhalen, individueel of gezamenlijk gemaakt. Allen leende ze een simpele digitale camera, daarmee zochten ze armoede op of verbeelden hun eigen situatie. De tentoonstelling Document Nederland: Schraal toont naast de foto’s diverse geluidsportretten waar verschillende betrokkenen aan het woord komen.
Rauwe werkelijkheid
Fotograaf Geert van Kesteren (1966) werd bekend met het boek en de tentoonstelling 'Why Mister Why?' Over de oorlog in Irak (2002-2004) en een tentoonstelling over Aids in Zambia (2000). In 1998 en 2005 was hij Fotograaf van Het Jaar en in 1998 ontving hij de Zilveren Camera. Geert van Kesteren maakte reportages in Bosnië, Kongo, Libanon, Iran, Nepal en India. In de themabijlage van het NRC Handelsblad zegt hij: 'Ik wil de rauwe werkelijkheid tonen. Je moet geen schoonheid willen zien in oorlog, geweld en armoede'.
Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 11 december 2006 - 3559