door

Fiep Westendorp: meer dan Jip en Janneke

Tekenares tekende ook voor Het Parool

archief oud artikel 26 juni 2007 Groningen, Groningen De geestelijke moeder van Jip en Janneke maakte ook andere verbluffende tekeningen. Bijzondere tekeningen van Fiep Westendorp gemaakt voor Het Parool zijn tot en met 30 september te zien op de tentoontstelling ‘Fiep in de krant' in het Grafisch Museum te Groningen.

Fiep Westendorp is niet weg denken zonder haar eigen ontworpen kinderen Jip en Janneke. De olijke twee zijn niet de enige creaties van de in Zaltbommel geboren tekenaar. Wie eens echt kennis wil maken met Westendorp én haar tekeningen, zal naar Groningen moeten reizen. Op de redactie van Het Parool begon de samenwerking met Annie M.G. Schmidt: Jip en Janneke waren geboren. Maar Fiep Westendorp – overleden op 3 februari 2004 – tekende meer dan alleen deze legendarische poppetjes.

Humor

In het Grafisch Museum aldaar hangen meer dan honderd illustraties die Westendorp ooit maakte voor het Amsterdamse dagblad. “Met haar humoristische stijl zorgde ze steeds voor een vrolijke noot bij de veelal serieuze artikelen van onder anderen Harriët Freezer, Hella Haasse en Annie M.G. Schmidt”, zo schrijft het museum. Tussen 1948 en 1968 maakte Fiep Westendorp, onder redactie van Wim Hora Adema, tekenwerk voor Het Parool. De illustraties waren te zien op de vrouwen- en kinderpagina.

Pom en Pim

Kinderen waren natuurlijk de eigenlijke doelgroep van de Zaltbommelse. Een ruime selectie is te zien van tekeningen gemaakt voor Het Parool-Junior. Op de vrouwenpagina stond echter ook werk van Westendorp. Zo tekende ze over thema's als vrouw en haar uiterlijk, haar werk, het huishouden, de opvoeding, emancipatie en de relatie man-vrouw. Het moge duidelijk zijn: in het museum zien bezoekers een andere Fiep Westendorp. Ze is niet alleen de tekenares van Jip en Janneke en hun poezen Pom en Pim.

Ruim 1500 tekeningen op een stoffige zolder

Het is een flink karwei geweest voor drs. Gioia Smid van de Fiep stichting om alle Parool-tekeningen te verzamelen en ordenen. “Fiep nam na publicatie in de krant de tekeningen weer mee naar huis. Daar verdwenen ze in plastic zakken onder het bed, in mappen in kledingkasten en zelfs in het badkamerkastje”, zo vertelt het museum. Gioia Smid deed er enkele jaren over om de boel - ruim 1500 tekeningen - te archiveren.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 26 juni 2007 - 2005