door

De verleiding van reclame

archief oud artikel 17 juli 2007 Amstelveen, Noord-Holland Verleiding. Het lijkt wel alsof het daar alleen nog maar om draait bij reclame. Het is dus niet verwonderlijk dat een tentoonstelling over dit onderwerp in de naam 'de Kunst van het Verleiden' draagt. Bekende reclame's als Rolo, Coca Cola, Centraal Beheer en Magnum nemen een prominente rol in binnen de expositie in het Cobra Museum. Beleef de wereld van reclame tot 16 september 2007 in Amstelveen.

Interactief

Reclamemakers doen er alles aan om het publiek hun product te verkopen. Grote bedragen gaan er om in de wereld van PR en Reclame. Schoonheid, seks en emoties als humor blijken keer op keer het meest succesvolle middel om de verkoopcijfers omhoog te stuwen. Niet verwonderelijk dus dat deze thema's onder andere terug komen in de acht tentoonstellingsruimten. Katja Weitering, conservator van het Cobra Museum, benadrukt de interactieve aspecten: "De vormgeving nodigt het publiek uit om de reclames op een bijzondere manier te beleven". Als voorbeeld noemt ze de reclames over schoonheid en 'seks' die verstopt zijn achter kijkgaten in, een als boudoir, ingerichte ruimte. Of de fantasiewereld in de vorm van een glijbaan en speelhuisjes in 'teletubbie land'.

Jubileum

De consument laat het geld graag rollen en de producent zoekt een afzetmarkt. Dit resulteert meer en meer in grote campagnes. Maar reclame op zichzelf heeft al een geschiedenis. De brancheorganisatie voor communicatie- en adviesbureaus VEA, viert in 2007 haar negentigjarig bestaan. Dit was aanleiding voor het museum en andere spelers binnen de reclamewereld om vijftien jaar Nederlandse reclames samen te voegen tot 'de Kunst van het Verleiden'. Winnaars van de 'Gouden Loeki' en 'Effies' laten de meeste creatieve en artistieke vormen zien.

Toekomst

Het aanbod van producten breidt zich maar uit. Om net dat beetje verschil te maken zal reclame, in welke vorm dan ook, de komende tijd nog van zich laten horen. De ruimte 'New Technology' presenteert de technieken van de toekomst. "Deze ruimte is volledig interactief", vertelt Katja Weitering, "de vloer reageert op de voetstappen van de bezoekers door reclames te projecteren. Met de allernieuwste technieken en snufjes verleiden we het publiek".

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 17 juli 2007 - 5103

Dit past bij 'De verleiding van reclame'