door

Consumentenbond start meldpunt toeristenbelasting

“Tarieven ondernemers en gemeenten ondoorzichtig”

archief oud artikel 22 augustus 2007 De Consumentenbond is een meldpunt gestart waar toeristen kunnen klagen over toeristenbelasting. De bond wil hiermee de wildgroei aan toeristenbelastingen in Nederlandse gemeentes tegengaan. Ondernemers kunnen die zelf vast stellen.

Uit onderzoek van de Reisgids, een uitgave van de consumentenorganisatie, bleek dat consumenten volgens de bond overgeleverd zijn aan de grillen van gemeenten en recreatieondernemers. "Om een nog beter beeld te krijgen van toeslagen en belastingen die consumenten door recreatieondernemers voorgeschoteld krijgen, heeft de Consumentenbond het meldpunt Toeristenbelasting geopend", zo schrijft de bond op haar website.

Onvrede

Mensen kunnen bij het meldpunt hun onvrede uiten over de geheven toeristenbelasting. Ze moeten dan melden in welke plaats ze verbleven, welk bedrag ze moesten betalen en of gemeentelijke heffingen en toeslagen werden geheven. De bond wil via de resultaten kijken of vervolgonderzoek nodig is. Bovenal wil de organisatie bij overheden en ondernemers aandringen op transparantie. De Consumentenbond noemt de tarieven ondoorzichtig. De hoogte van de belasting varieert van 34 eurocent tot 3,50 euro per nacht.

Luchthavenbelasting

Ook vindt de Consumentenbond dat toeristenbelasting als aparte kostenpost op de rekening moet verdwijnen. "Net als bij luchthavenbelasting moet toeristenbelasting al zoveel mogelijk in de eindprijs verwerkt worden. In het onderzoek deed slechts 18,7 procent van alle ondernemers dit."

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 22 augustus 2007 - 634