Universiteit Wageningen doet onderzoek naar eetgedrag werknemers
archief oud artikel 27 september 2007 Wageningen, Gelderland Lekker eten en tegelijkertijd dienen als wetenschappelijk object. De werknemers en studenten van Universiteit Wageningen zijn letterlijk en figuurlijk proefkonijn. Vanaf volgende week donderdag kunnen ze dineren in het Restaurant van de Toekomst.
Het is zowel een restaurant als een laboratorium, het nieuwe Restaurant van de Toekomst. Onderzoekers van de Wageningse universiteit bestuderen in het bedrijfsrestaurant eetgedrag van hun gasten. Ook testen de wetenschappers nieuwe gerechten en bereidingsmethoden. Helaas is het restaurant niet voor een groot publiek geopend.
Verklaring
Alleen werknemers en studenten van Universiteit Wageningen kunnen er dineren. Bovendien zijn speciale doelgroepen op uitnodiging welkom een hapje te komen eten. Topkoks worden op hun beurt uitgenodigd om eens in het restaurant exclusieve gerechten te komen bereiden. Het doen en laten van de bezoekers wordt door middel van camera's gevolgd. Bijvoorbeeld hoeveel happen ze in hoeveel tijd nemen. Bezoekers moeten voor ze het restaurant betreden overigens een verklaring ondertekenen waarin ze toestaan dat ze gefilmd worden.
Mood Room
Het restaurant, Futurum genaamd, heeft maar liefst drie miljoen euro gekost. Niet verwonderlijk is dan ook dat er de nieuwste keukentechnologieën te vinden zullen zijn. “Het analytisch hart van het restaurant is het sensorisch laboratorium waar panelleden fungeren als menselijk meetinstrument en producten beoordelen op hun uiterlijk smaak en textuur.†Ook is er een zogenaamde Mood Room waar diverse situaties kunnen worden nagebootst om zo de gemoedstoestand van de gast te bepalen. In het Body and Mind Lab wordt het kauw- en slikgedrag en de integratie van geur en smaak in het brein onderzocht. Een groep van twintig onderzoekers, verbonden aan Unversiteit Wageningen, doet de komende jaren onderzoek.
Doel
Doel van dat onderzoek is om de inzichten in de productkeuze en eetgedrag van consumenten te verbreden en verdiepen. Restaurants, voedingsmiddelenfabrikanten én consumenten moeten daarbij baat hebben. Nieuwe concepten en producten kunnen in het Restaurant van de Toekomst getest worden. “Voorbeelden hiervan zijn producten die beter aansluiten bij de wensen van de consument, maar ook hoe de consument kan worden beïnvloed tot gezonder eetgedragâ€, aldus Universiteit Wageningen.
Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 27 september 2007 - 876