Bezoekdatum 10-7-2022 (geschreven op 22 augustus 2022)
met partner
10 juli 2022. Safaritour. We stonden stil bij de schotse hooglanders op de linkerbaan. Daar is deze baan ook voor bedoeld volgens het reglement (staan/gaan) Verzorgster stond heel dicht bij de weg met de hooiwagen. We zagen de kudde Schotse hooglanders aan komen en sommige begonnen al te plukken van het hooi op de hooiwagen. Ik vertrouwde het niet en wilde wegrijden. Helaas was dit niet mogelijk vanwege omringende auto’s en dieren. Toen kwam vervolgens de stier van de kudde erbij, maar ook een stier van een andere soort had blijkbaar wel trek. Ineens begonnen deze twee stieren met elkaar te vechten dus ik probeerde nogmaals weg te komen. Maar tevergeefs. En waar ik al bang voor was, de stieren beukten al vechtend tot drie keer toe mijn auto. Wij waren totaal verlamd van de schrik. Nadat de stieren weer wat gekalmeerd waren kwam de verzorgster meteen naar ons toe. Ze had ook de schrik van haar leven en ze was blij dat ze niet haar maar ons had geramd. Logisch, zij was er niet goed vanaf gekomen. Ze had dit nog nooit eerder meegemaakt en vroeg meteen hoe het met ons ging. Nog stijf van de schrik maar gelukkig iedereen verder ongedeerd namen we de gebeurtenis nog even door. Nou, hier kunnen jullie niets aan doen. Rijd maar meteen naar het gastenverblijf dan wordt alles netjes opgelost, vertelde ze ons.
Aangekomen bij het gastenverblijf en nog behoorlijk in shock deden we na enige tijd wachten ons verhaal. Het meisje aan de balie vroeg ons om een formulier in te vullen en zou de leidinggevende vragen ons te woord te staan. Ze ging in overleg met haar in het achterste kantoor en we hoorden haar op de achtergrond iets zeggen over eigen risico. Mijn vrouw en ik keken mekaar aan en hadden zoiets van, horen we dat goed? Meent ze dit nu echt? Ze gaan dit toch zeker wel oplossen?
We moesten wachten tot de leidinggevende klaar was met bellen en zij zou ons te woord staan. Duurde even maar uiteindelijk kwam ze naar ons toe. Totaal niet geïnteresseerd in hoe het met ons ging en geen enkele sympathie deed ze haar verhaal. Ze bleef maar hameren op die ene regel, eigen risico. Ik vertelde haar dat ik het toch wel raar vond dat ze alleen dat maar bleef herhalen en ons op geen enkele manier de indruk gaf dat ze het gingen oplossen. Volledig tegen alle verwachtingen in! Ik wilde niet vertrekken met het idee dat ze het niet zouden oplossen. Zij moest dit overleggen met haar manager maar die was op dat moment niet in de gelegenheid ons te woord te staan. Ik adviseerde ze om contact op te nemen met de verzorgster. Zij kon immers bevestigen hoe het echt was gegaan. Ik begrijp uiteraard dat er regels zijn maar deze schade is NIET ontstaan door onvoorspelbaar gedrag en doordat twee stieren tijdens het voedermoment al vechtend achteruit tegen mijn auto aanliepen. Nee, dit komt omdat men veel te dicht bij de weg stond en wij volledig klem stonden.
Een aantal weken later pas kreeg ik een email met daarin de bevestiging dat zij de schade naar aanleiding van het incident op 18 juli (terwijl het 10 juli is gebeurd) het niet gingen vergoeden en dat het eigen risico is. En daar moest ik dan weken lang op wachten! Nou, het zal mij niet verbazen dat deze keuze al vanaf dag 1 is gemaakt
Kortom, een grote organisatie dat op geen enkele manier realistisch of coulant is of ook maar iets aanbieden. Zich totaal niet geïnteresseerd opstellen.
Als volgens parkreglement wordt vermeld dat de dieren onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen, zorg dan ook dat om dit soort incidenten te voorkomen, maar ook uit veiligheidsoverweging, aanpassingen worden gedaan waardoor dergelijke situaties zich niet meer kunnen voordoen! Dus niet voeren direct langs de weg wanneer er bezoekers zijn. Of veilig en verder van de weg vandaan.
Beoordeling gegeven door Edwin.